R&D-mijlpalen

R&D-mijlpalen

De Volvo Group heeft een bedrijfsgeschiedenis van 90 jaar die zich kenmerkt door waardegestuurde innovatie. Onze inzet voor kwaliteit en veiligheid vindt zijn oorsprong in de visionaire benadering van onze oprichters Assar Gabrielsson en Gustaf Larson en hun doel om veilige voertuigen van hoge kwaliteit te produceren.

Eerste auto in onze fabriek

1927

Het begin

De eerste auto verlaat in dit jaar de productielijn, de eerste truck een jaar later en de eerste bus kwam in 1934 op de markt.

Lees meer over onze geschiedenis
Volvo kwam als eerste met de driepuntsveiligheidsgordel

1959

Driepuntsveiligheidsgordel

In 1959 kwam Volvo met de baanbrekende driepuntsveiligheidsgordel die wereldwijd veel mensenlevens heeft gered. Het belang van deze uitvinding was zo evident dat we ervoor kozen geen octrooi aan te vragen. Door het ontwerp te delen zijn sindsdien 100 miljoen levens gespaard.

Zorg voor het milieu

1972

Zorg voor het milieu

In 1972 werd zorg voor het milieu toegevoegd als een kernwaarde. We erkenden dat onze producten een negatieve impact hadden op het milieu en waren vastbesloten daar wat aan te doen. In 1976 introduceerden we de driewegkatalysator als een effectief systeem voor het verminderen van de uitstoot. In de jaren '90 lanceerden we de Environmental Concept Car, Bus en Truck en het eerste wagenparkbeheersysteem van de Group.

Automatic Power Shift

1981

Automatic Power Shift

Volvo BM vindt de APS (Automatic Power Shift) uit. APS bespaart brandstof en verhoogt de prestaties door steeds de juiste versnelling te kiezen voor de taak en de actuele omstandigheden.

Volvo Trucks introduceert I-Shift, een nieuwe revolutionaire automatische transmissie.

2001

Volvo I-Shift

Volvo Trucks introduceert I-Shift, een nieuwe revolutionaire automatische transmissie die een enorm succes werd. I-Shift berekent verschillende parameters om de beste schakeloptie te bepalen.

Renault Infomax

2002

Renault Infomax

Het Infomax-voertuigbeheersystem van Renault Trucks werd bekroond met de Siemens Prize voor innovatie. Infomax is een hulpmiddel voor het meten en analyseren van het brandstofverbruik.

Het IPS, Inboard Performance System

2004

Penta IPS

Een wereldprimeur van Volvo Penta. Het aandrijfsysteem IPS, Inboard Performance System, veroorzaakt een revolutie in de wereld van de pleziervaart. Volvo Penta IPS levert bij kruissnelheden een efficiencyverbetering van zo'n 35% ten opzichte van binnenboordinstallaties.

I-SAM

2006

I-SAM hybride-concept

Een commercieel levensvatbare optie voor zware voertuigen zoals trucks en bussen op routes waar vaak moet worden geremd en opgetrokken. Levert een brandstofbesparing op tot 35%.

Belgische Gent

2007

CO2-neutrale trucks en fabriek

We zijn de eerste voertuigfabrikant die zeven CO2-neutrale demonstratietrucks produceert. De Group presenteert ook ’s werelds eerste CO2-neutrale voertuigfabriek, de productiefaciliteit van Volvo Trucks in het Belgische Gent. Bovendien waren we in 2010 de eerste autofabrikant die werd goedgekeurd voor deelname aan het WWF Climate Savers-programma.

I-See

2012

I-See

I-See vermindert het brandstofverbruik voor langeafstandstransporten. I-See werkt als een automatische piloot en regelt uiterst efficiënt schakelen, gas geven en remmen op hellingen.

Dynamic Steering

2013

Dynamic Steering

Volvo Dynamic Steering is een elektronisch aangestuurde elektromotor die op de stuurkolom is gemonteerd, wat het werk voor de vrachtwagenchauffeur zowel veiliger als comfortabeler maakt. Dit is de technologie achter de razendpopulaire video “The Epic Split” die miljoenen keren werd bekeken op YouTube.

Dual Clutch

2014

Dual Clutch

Volvo Group komt met de eerste transmissie op de markt met een dubbel koppelingssysteem voor zware trucks. Bij dubbele koppelingen vindt het schakelen plaats zonder onderbreking in het geleverde vermogen.

Elektrische bus

2015

Elektrische bus

Samen met partners in verschillende sectoren ontwikkelen we bussen en infrastructuur als onderdeel van een volledig elektrisch busnetwerk in Göteborg.

De voordelen zijn een laag geluidsniveau, geen emissies in de stad, 99% reductie in CO2-uitstoot en een energiebesparing van 80%.

2016-2017 Automatisering

2016-2017

Automatisering

De ontwikkeling van autonome voertuigen komt in een spannende nieuwe fase. Er worden momenteel verschillende tests uitgevoerd met volledig autonome Volvo-trucks: diep onder de grond in de Kristineberg-mijn, met een vuilniswagen in een stedelijke omgeving en in de suikerrietoogst in Brazilië. Volvo CE presenteert het nieuwe concept HX1, een autonome bouwmachine.

Historisch nieuws van de Volvo Group