De toekomst is nu

Automatisering

Wij zijn ervan overtuigd dat automatisering de commerciële transportoplossingen waarvan we dagelijks gebruikmaken, zal herdefiniëren.
Automatisering zal levensechte voordelen opleveren op het vlak van productiviteit, veiligheid, energie en brandstofzuinigheid voor zowel onze klanten als de hele samenleving.

De ideale mate van automatisering wordt bepaald door de toegevoegde waarde voor klanten en de samenleving. Daarom zal de Volvo Group geleidelijk aan geautomatiseerde toepassingen introduceren.

Voordelen van automatisering

Een geoptimaliseerde verkeersstroom

Lager brandstofverbruik

Veiliger verkeer

De toekomst van autonoom transport

The first autonomous commercial solution

De eerste autonome commerciële oplossing

Volvo Trucks heeft een unieke overeenkomst getekend met Brønnøy Kalk AS in Noorwegen om de eerste commerciële autonome oplossing te bieden voor het transport van kalksteen van een open mijn naar een nabijgelegen haven.

De oplossing bestaat erin met zes autonome Volvo FH-vrachtwagens kalksteen te transporteren over een traject van vijf kilometer door tunnels tussen de mijn zelf en de breker. 

Lees hier meer
Ground-breaking innovations

Baanbrekende innovaties

Vera is een systeem waarbij autonome elektrische voertuigen worden gecoördineerd met het oog op een zo efficiënt en veilig mogelijk vervoer van goederen, alsook een nieuw concept voor een compacte elektrische wiellader.

Het systeem is bedoeld voor gebruik in gebieden met korte afstanden, grote vrachtvolumes en hoge leveringsprecisie, bijvoorbeeld tussen logistieke hubs.

Lees hier meer
Volvo demonstrates autonomous bus

Volvo demonstreert autonome bus

Het prototype is gebaseerd op Volvo's commercieel geproduceerde elektrische stadsbus, die aangepast is voor autonome werking. De 12-meterbus is ontworpen om passagiers een veilige en comfortabele rit te bieden. De bus is geprogrammeerd om te zachtjes en vlot op te trekken en te remmen bij het starten en stoppen. Bij bushaltes stopt de bus altijd op exact dezelfde plaats, met dezelfde opening tussen de bus en het platform voor gemakkelijk in- en uitstappen.

Lees hier meer
Our first completely autonomous truck

Onze eerste volledig autonome truck

De zelfrijdende FMX-truck maakt deel uit van een onderzoeks- en ontwikkelingsproject met autonome voertuigen, dat bedoeld is om meer zakelijke voordelen voor klanten te creëren, vooral in de mijnbouw.

Het onderzoeksproject steunt op een samenwerking tussen de Volvo Group en Saab – via Combitech, het adviesbureau voor technologie dat helemaal in handen is van Saab – om een volledig autonome oplossing voor transportsystemen te ontwikkelen.

World’s first ‘emission-free’ quarry

's Werelds eerste ‘emissievrije’ steengroeve

Vandaag zijn Volvo Construction Equipment en zijn klant Skanska begonnen met het testen van de haalbaarheid van het Electric Site-concept. Het systeem, dat bestaat uit elektrische en autonome Volvo-machines, draait 10 weken lang in een echte productieomgeving - met naar verwachting 95% reductie van koolstofemissies en 25% reductie van de totale bedrijfskosten.

Lees hier meer
Self-driving refuse truck

Zelfrijdende vuilniswagen

De autonome vuilniswagen is ontworpen met het oog op meer veiligheid in drukke straten, vooral tijdens het achteruitrijden. Sensoren detecteren snel of er een ander voertuig in de buurt is en de truck stopt ogenblikkelijk indien er plots een obstakel opduikt. Het traject is vooraf geprogrammeerd en de truck rijdt autonoom van de ene afvalcontainer naar de volgende. 

Lees hier meer

Getuigenissen over automatisering

AI in het verkeer

AI in het verkeer

Henrik Kaijser is Technology Specialist op het vlak van AI en machineleren bij CampX van de Volvo Group. Ontdek wat Henrik het leukst vindt aan AI en autonome voertuigen.

Hoe een voertuig leert

Hoe een voertuig leert

Oscar Petersson is de CEO van Annotell, een van de partners van Volvo bij CampX. Ontdek hoe Oscar en zijn team AI gebruiken om voertuigen te leren om steeds 'slimmer' te worden.

Wereldwijd nieuws

Niveaus van automatisering

5 niveaus van automatisering

Er zijn diverse oplossingen nodig in functie van de vereiste mate van automatisering en de complexiteit van de omstandigheden waarin de transportoplossing zal worden ingezet.

Niveau 1 - Alleen bestuurder: de bestuurder heeft de volledige controle over het voertuig.

Niveau 2 - Assistentie: automatisering van een bepaalde functie terwijl de bestuurder de controle behoudt. De bestuurder hoeft de voet niet op het gaspedaal te houden bij gebruik van cruisecontrol bijvoorbeeld.

Niveau 3 - Gedeeltelijke automatisering: automatisering van meerdere functies terwijl de bestuurder de controle behoudt. De bestuurder hoeft de voet niet op het gaspedaal te houden en de handen niet op het stuur, maar hij dient wel de weg in het oog te houden.

Conditionele automatisering: automatisering van meerdere functies, de bestuurder reageert op een verzoek om in te grijpen. De bestuurder hoeft de voet niet op het gaspedaal te houden, de handen moeten niet op het stuur en hij hoeft de weg niet zelf in het oog te houden, maar hij moet in staat zijn de controle snel weer over te nemen.

Niveau 4 - Hoge automatisering: automatisering in bepaalde omstandigheden, de bestuurder hoeft de weg niet zelf in het oog te houden. De bestuurder draagt geen verantwoordelijkheid in de automatische modus.

Niveau 5 - Volledige automatisering: het voertuig rijdt volledig automatisch en onafhankelijk. De bestuurder draagt geen verantwoordelijkheid tijdens het rijden.

Innovaties van al onze merken

Innovaties van al onze merken

Bekijk al onze merken
Volvo elektromobiliteit

Elektromobiliteit

Elektromobiliteit brengt verandering in de automobielwereld en in de nabije toekomst zal dit ook de planning en infrastructuur van onze steden veranderen.

Elektromobiliteit
Innovatie - Connectiviteit

Connectiviteit

De Volvo Group beschikt over het meest uitgebreide klantenaanbod in connectiviteitsoplossingen voor trucks, bussen en bouwmachines binnen de hele industrie.

Connectiviteit