Truckchauffeurs kijken op naar head-up display

Het onderzoeksproject dat hier wordt beschreven, zorgt ervoor dat truckchauffeurs zullen opkijken. Via head-up displays verschuift de informatie van het dashboard naar de voorruit, wat de verkeersveiligheid kan verbeteren. “We hebben de ambitie om toonaangevend te zijn wat interactie met chauffeurs betreft. Deze technische oplossing kan daarbij een belangrijke rol spelen”, vertelt Roberson Oliveira, de projectmanager voor het head-up display-project.
Chauffeurs testen de nieuwe technologie in het verkeer
Roberson Oliveira

Deze technologie is er al een tijdje en wordt nu al vaak gebruikt in auto's. Volgens experts ter zake was het echter onmogelijk was om dit soort display te creëren voor trucks. Ze dachten dat de technische problemen niet opgelost konden worden, maar Roberson en zijn team hebben het tegendeel bewezen. De uitdaging is dat de menselijke factoren die een rol spelen bij het besturen van een truck veel complexer zijn dan in een auto, omdat de display in een andere hoek weergegeven wordt, bestand moet zijn tegen krachtige trillingen en rekening gehouden moet worden met de ruimtelijke beperkingen. Roberson en zijn team hebben de grootste display ooit geproduceerd, waarvan het zicht zeven keer beter is dan in een auto en met een geprojecteerd beeld dat dubbel zo groot is.

Wanneer de technologie uitgewerkt is, wordt de volgende stap het ontwikkelen van de informatiestrategie. Dit omvat beslissen welke informatie moet worden weergegeven en, wat belangrijker is, wanneer de informatie moet worden weergegeven, om de chauffeur te ondersteunen en niet af te leiden. De Volvo Group heeft ervaring en expertise met het plannen van informatieverstrekking, om te garanderen dat de chauffeur geen bericht op het dashboard of op de voorruit ziet in situaties waar zijn aandacht ergens anders moet liggen, bijvoorbeeld op een druk kruispunt. Maar er moet nog veel onderzoek gebeuren.

“Visuele afleidingen zijn een groot probleem voor de verkeersveiligheid. Wanneer je afgeleid bent, gebeuren er ongevallen”, vertelt Peter Kronberg, Safety Director en woordvoerder voor verkeersveiligheid bij de Volvo Group. Zijn visie wordt ondersteund door recente doorbraken in het begrijpen van gedrag en afleiding op basis van natuurgetrouwe rijstudies waarbij het gedrag van de chauffeur wordt opgevolgd in alledaagse rijomstandigheden. “Als de chauffeur essentiële informatie krijgt via de technologie van head-up displays, kan hij zich wellicht beter focussen op de weg. Maar de head-up display kan een andere invloed hebben op de autosnelweg dan in de stad. Daarom zijn conceptontwikkeling en onderzoek zo belangrijk”, vervolgt hij.

In SHRP2, 's werelds grootste onderzoek van de verkeersveiligheid ooit, is de Volvo Group betrokken bij de evaluatie van gegevens die overeenkomen met 3000 jaar rijden. “Het is een gigantische bron van informatie, die ons zal helpen om nog betere manieren te ontwikkelen om chauffeurs te ondersteunen. Onze aanpak voor veiligheid is gericht op de chauffeur en ons doel is de chauffeur de allerbeste ondersteuning te bieden, om interacties eenvoudiger en veiliger te maken”, vertelt Peter.
In het project wordt onder meer hoe onderzocht vaak een chauffeur zijn ogen van de weg afhaalt tijdens het rijden en welk soort informatie waardevol is voor chauffeurs. De volgende stap zijn testritten om de technologie over een langere periode te testen. Het systeem zal waarschijnlijk even nuttig zijn voor buschauffeurs en operatoren van bouwmachines.
Head-up displays zijn een van de veiligheidsconcepten met een HMI* voor visuele interactie die de Volvo Group overweegt. Als deze displays realiteit worden, gelooft Roberson dat de technologie verder ontwikkeld kan worden. “De volgende stap is de volledige voorruit als display te gebruiken, waarbij het beeld verbeterd kan worden met virtuele objecten. Een andere optie is nog groter te denken en de volledige cabine te gebruiken”, besluit hij.

*Human-Machine Interaction (HMI) is de interactie tussen mensen en verschillende soorten machines.

Wereldwijd nieuws