Roadtrains voor minder CO2-uitstoot en verbeterde verkeersveiligheid

Roadtrains met trucks van verschillende merken worden werkelijkheid in Europa dankzij het door de EU gefinancierde ENSEMBLE-initiatief. Volvo Group is een van de zes truckfabrikanten die hun technologische positie op het gebied van platooning of roadtrains inbrengen.
Roadtrains met trucks op Europese wegen

Het ENSEMBLE-consortium implementeert en demonstreert de komende drie jaar roadtrains op de Europese wegen met verschillende merken trucks: Volvo, DAF, Daimler, Iveco, MAN en Scania. Dit maakt het mogelijk om roadtrains met trucks van verschillende merken toe te passen in Europa, wat een gunstige invloed heeft op het brandstofverbruik, de CO2-emissies, verkeersveiligheid en efficiency voor de gehele trucksector.

Het hoofddoel van het ENSEMBLE-project is te zorgen voor veilige roadtrains bij het toepassen van trucks van verschillende merken, en het beoordelen van de gevolgen voor de infrastructuur, veiligheid en doorstroming van het verkeer. Instanties op het gebied van verkeer en wegen worden benaderd om gezamenlijk vereisten voor wegverbeteringen te bepalen. Er worden operationele niveaus voor roadtrains vastgesteld om de opzet van de verschillende functies en strategieën voor roadtrains in goede banen te leiden, waarbij de volledige diversiteit van trucks met roadtrainfuncties tot uitdrukking komt.

Door middel van praktijktests met grensoverschrijdende transporten wordt de impact op het verkeer, de infrastructuur en de logistiek beoordeeld. Er worden relevante gegevens verzameld over veiligheidsgerelateerde scenario's en de noodzakelijke harmonisering van goedkeuringsvereisten.

Als het mogelijk is om roadtrains met verschillende merken trucks op de Europese wegen te laten rijden, kan een afzonderlijke truck een roadtrain vormen met elke andere truck. Dit kan resulteren in brandstofbesparingen voor een grote groep voertuigen. Bovendien is dit van invloed op de verkeersstroom, vooral op erg drukke doorgangswegen. Roadtrains zullen een normaal verschijnsel worden in het verkeersbeeld, waardoor het verkeer soepeler en vlotter doorstroomt bij een hogere voertuigdichtheid. Dankzij de geautomatiseerde dynamische bediening verlopen de truckbewegingen veiliger en minder stressvol. Op afslagen van snelwegen en op kruisingen wordt automatisch de ruimte tussen de voertuigen vergroot ten behoeve van andere weggebruikers.

Het project gaat half 2018 van start. De uiteindelijke ENSEMBLE-demonstratie met roadtrains van meerdere truckmerken op de openbare weg staat gepland voor 2021.

Lees meer over onze deelname aan andere onderzoeksprojecten met platooning.

European Truck Platooning Uitdaging en Sweden4Platooning