Volvo Penta en Fountaine Pajot onthullen elektrische zeilcatamaran in Cannes

Met een echte 'back to nature' beleving in het achterhoofd, stellen Volvo Penta en Fountaine Pajot hun conceptuele elektrische zeilcatamaran voor tijdens het Yachting Festival 2019 in Cannes.

Het Yachting Festival in Cannes vormt de ideale achtergrond voor de onthulling van Volvo Penta's nieuwe versie van het Saildrive-systeem, een elektrisch prototype van Saildrive. Dit prototype staat in het teken van optimaal comfort aan boord, een vrijwel geluidloze en trillingsarme werking en een stille aanmering. Voor dit initiatief deed Volvo CE een beroep op Fountaine Pajot, het maritieme bouwbedrijf dat al sinds vele jaren een vaste partner is. Ze rustten een Lucia 40-catamaran uit met een dubbele installatie van het elektrische prototype.  

Een nieuwe klantenervaring

Nu de interesse in emissievrij varen toeneemt en de technologie in elektromobiliteit al verder is ontwikkeld, is dit het uitgelezen moment om het elektrische prototype te onthullen. Volvo Penta beperkte zich echter niet tot de elektrische aandrijving, maar koos voor een totaalaanpak van alle systemen. Het bedrijf werkte nauw samen met Fountaine Pajot om een goed beeld te krijgen van het precieze gebruik van de volledige boot door klanten. Het elektrische prototype is gebaseerd op de uitgebreide database m.b.t. klantengebruik van Fountaine Pajot. Deze database definieert nauwkeurig de vaarcycli van een groot aantal diverse gebruikersprofielen.

"De input over het klantengebruik van Fountaine Pajot is cruciaal voor het ontwerp van het elektrische systeem", zegt Peter Granqvist, Chief Technology Officer bij Volvo Penta. "Dankzij goed gedefinieerde gebruikersprofielen kunnen we de aspecten van het systeem nauwkeuriger voorspellen, zoals de levensduur van de batterij bijvoorbeeld. Dit geeft de gebruiker of kapitein meer gemoedsrust."

Bewezen ontwerp levert meer vermogen en koppel

De technologie achter de elektrische Saildrive is gebaseerd op de bewezen designs voor elektromobiliteit van de Volvo Group. Vele componenten worden immers met elkaar gedeeld. Lithium-ionbatterijen voeden een elektrische motor, die op zijn beurt de Saildrive-propeller aandrijft. Vergeleken met een gelijkaardige dieselmotor, biedt het systeem meer vermogen en koppel.

De voorzieningen aan boord, waaronder airconditioning, kunnen in stilte tot 12 uur lang op de batterijen van het systeem werken. Dit zorgt niet alleen voor een betere beleving ten midden van de natuur, maar ook voor een goede nachtrust.

Afhankelijk van de snelheid en de vaaromstandigheden kan deze technologie maximaal vier uur / 20 zeemijl volledig uitstootvrij elektrisch varen. Dit is ideaal in gevoelige zones of gebieden met een uitstootbeperking. De elektrische Saildrive is uiteraard ook ideaal geschikt voor het manoeuvreren in en uit de havens, alsook voor de elektriciteitstoevoer aan 'hotelachtige' voorzieningen, zoals airconditioning enz.

Geavanceerde elektronische gebruikersinterface

In het kader van de totaalaanpak van alle systemen werd het EVC2-systeem (Electronic Vessel Control 2) van Volvo Penta speciaal aangepast voor Saildrive. Het systeem werd uitgerust met de nieuwste bedieningen en een nieuwe driverinterface van Volvo Penta voor navigatie- en batterijbeheer.

"Dankzij een display voor monitoring en navigatie waarop informatie over de elektrische aandrijving wordt weergegeven, genieten zeilbooteigenaars van een verbeterde functionaliteit, een eenvoudigere bediening en gemakkelijk en veilig manoeuvreren in havens of jachthavens", vervolgt Granqvist.

Feedback door industrie in vroege fase

"We zijn heel blij dat we het concept dit jaar tijdens het Yachting Festival in Cannes kunnen onthullen", zegt Björn Ingemanson, President van Volvo Penta. "We gaan het systeem op het water tonen om feedback van zowel gebruikers als botenbouwers aan te moedigen. Op deze manier wil Volvo Penta al in een zeer vroege fase feedback door de markt ontvangen over de ontwikkeling van deze nieuwe technologie. Dit stelt ons in staat om onze veronderstellingen te testen en de producteigenschappen verder te verfijnen."  

"De samenwerking met Volvo Penta laat zien dat onze klanten vragende partij voor elektromobiliteit zijn", aldus Romain Motteau, Deputy CEO van Fountaine Pajot Group. "Het is een ongelooflijke ervaring om geluidloos te varen en tegelijk indrukwekkend om te zien welk vermogen deze motor bij lage snelheden levert. We verwachten dat onze klanten enthousiast zullen zijn over wat ze in Cannes te zien krijgen en over het potentieel dat het concept voor hun eigen zeilervaring biedt."

Technische specificaties van de Lucia 40-demoboot:

  • Stil aanmeren gedurende max. 12 uur via batterijvoeding (bv. geen generatorset voor stroomvoorziening van airconditioning)
  • Responsief manoeuvreren aan lage snelheden met hoog koppel / stuwkracht
  • Elektrische aandrijving 2x15 kW:
    • elektrisch bereik ca. 27 zeemijl @ 5 knopen en 17 zeemijl @ 6 knopen
    • Topsnelheid 8 knopen, max. 1 uur
    • 2x 5 kW laders
    • Genset 2x 7,2 kW
  • Batterijen 2x 20 kWh, oplaadtijd 3 uur
  • Ingestelde vaarcycli (bv. 24/7 charter, ½ week charter, weekend enz.)
  • Nieuwste Electronic Vessel Control System van Volvo Penta, EVC 2, met een unieke interface voor elektrische aandrijving in het Glass Cockpit System.

Wilt u meer zien? Bekijk hier > het filmpje.

Download een afbeelding in hoge resolutie van de Fountaine Pajot zeilcatamaran >
Download een afbeelding in hoge resolutie van de Saildrive >

Neem voor meer informatie contact op met:

Jennifer Humphrey

Merk, Communication & Marketing
AB Volvo Penta
Tel.: Int +46 (0) 31 323 30 55
E-mail: jennifer.humphrey@volvo.com

Gerelateerd nieuws