Gentse Volvo vrachtwagenfabriek gaat batterijpacks assembleren voor alle Europese vrachtwagenfabrieken van de Volvo Group

Volvo Group voorziet al in elektrische medium vrachtwagens. De logische volgende stap is dan ook het zware gamma uitbreiden met elektrische Volvo vrachtwagens. Volvo Group besliste om de batterijpacks die hiervoor nodig zijn, zelf te gaan assembleren. Powertrain Production in Zweden is proceseigenaar, de Gentse Volvo vrachtwagenfabriek zal de batterijpacks bouwen voor alle Europese vrachtwagenfabrieken van Volvo Group.

Gentse Volvo vrachtwagenfabriek gaat batterijpacks assembleren voor alle Europese vrachtwagenfabrieken van de Volvo Group

Volvo Trucks test samen met Swerock twee volledig elektrische bouwvoertuigen in reeële gebruikstoepassingen van klanten. Een van de tests houdt in dat een elektrische Volvo FM-vrachtwagen met een betonmixer beton levert bij klanten. Een elektrische Volvo FMX-truck met een haakarm wordt ingezet bij grotere infrastructuurprojecten

De komende jaren zal Volvo Trucks zijn gamma verder elektrificeren. Hiervoor werd een alliantie afgesloten met Samsung SDI die de modules (= cluster van batterijcellen) zal aanleveren.

Als eerste stap zal Powertrain Production in Skövde (Zweden) de prototypes bouwen. Eens die op punt staan zal er samengewerkt worden met de Gentse vrachtwagenfabriek om een batterijpack afdeling in Gent te introduceren. Hier zal namelijk de volledige productie van de batterijpacks voor alle Europese vrachtwagenfabrieken van de Volvo Groep gebeuren.

Koen Knippenberg, een trotse directeur van de Gentse Volvo vrachtwagenfabriek, ziet in dit project een nieuwe uitdaging:

Deze beslissing is goed nieuws voor de verdere verankering van Volvo Trucks in Gent. De productie van de batterijpacks is een nieuwe activiteit die we in Gent zullen starten, vergelijkbaar met de introductie van het Volvo Fitting Center(*) in 2008, een volledig zelfstandige afdeling naast de assemblage-activiteiten. Ook nu weer speelt de centrale logistieke ligging van de fabriek in ons voordeel.
Een projectgroep zal deze beslissing  in detail uitwerken. Met deze investering brengen we immers een compleet nieuwe technologie in onze fabriek. Een boeiende uitdaging!”

*In het Fitting Center worden banden en velgen tot wielen gefit voor eigen productie maar ook voor levering aan de vrachtwagenfabrieken in Zweden, Rusland en Frankrijk en aan de bus fabrieken in Zweden en Polen.

Beeldtekst: Volvo Trucks test samen met Swerock twee volledig elektrische bouwvoertuigen in reeële gebruikstoepassingen van klanten. Een van de tests houdt in dat een elektrische Volvo FM-vrachtwagen met een betonmixer beton levert bij klanten. Een elektrische Volvo FMX-truck met een haakarm wordt ingezet bij grotere infrastructuurprojecten.

Voor meer informatie, contacteer Vera Bostijn,Volvo Group Trucks Operations, Gent,
tel. 09/250 44 93 – 0475/35 08 88 of  e-mail vera [dot] bostijn [at] volvo [dot] com

www.volvogroup.be

Gerelateerd nieuws

Volvo Group – derde kwartaal 2020

“In Q3 verbeterde het gebruik van trucks en machines geleidelijk naarmate de COVID-19-beperkingen werden versoepeld. Naar het einde van het kwartaal toe was de transportactiviteit in de meeste markten weer op ongeveer hetzelfde niveau als een jaar ...

Volvo Group – tweede kwartaal 2020

"Het tweede kwartaal van 2020 werd gekenmerkt door de COVID-19-pandemie en de negatieve effecten ervan op de samenleving en de economische ontwikkeling. De maatregelen die landen hebben genomen om de verspreiding ervan in te dijken, hadden een ...

Volvo Bus bekrachtigt verder de elektromobiliteit in Brussel en ontvangt order voor 128 hybride bussen

Volvo Bus ontving een tweede grote order voor hybride bussen voor Brussel.
De order voor de 128 nieuwe bussen werd geplaatst door de MIVB, die het openbaar vervoer in de Belgische hoofdstad verzorgt. Naast de bussen omvat de bestelling een ...