Maak kennis met Bengt Köhlin

Op Bengt Köhlin's visitekaartje prijkt de titel Vice President Brand Management. Het ontwikkelen van de merkenportfolio van de Volvo Group maakt deel uit van zijn functieomschrijving. Hij doet dit veelvuldig met alle anderen in de Group die het woord 'brand' op hun visitekaartjes hebben staan. Maar dit is slechts een deel van zijn werk.
Bengt Köhlin

Bengt Köhlin

"De merken zijn van invloed op iedereen, ongeacht of ze betrokken zijn bij productontwikkeling en productie, of bij een dealer werken. Iedereen moet de basisprincipes begrijpen als het gaat om het belang van merken", legt Bengt Köhlin uit.

"Het uitgangspunt voor alle activiteiten met de merken van de Volvo Group is in de allereerste plaats de klant. Welke behoeften hebben klanten, hoe ziet de vraag eruit op verschillende markten? Deze analyse vormt de basis voor een segmentatiemodel en een positioneringsstrategie. Het is een kwestie van prioriteiten stellen tussen verschillende segmenten en posities, afhankelijk van de situatie van de Group en de gebieden met het potentieel tot winstgevende groei", zegt Bengt Köhlin.

De volgende fase wat betreft positionering is het analyseren van de merken die aansluiten op de behoeften in de verschillende segmenten. Een van de uitgangspunten is de waardebasis van de verschillende merken, hun merkkader. Dit is bepalend voor wat dit specifieke merk zijn klanten belooft, wat de kernwaarden zijn, de kenmerken waaraan het moet worden gekoppeld en de manieren om te bewijzen dat de merkbelofte wordt nagekomen.

Het merkkader van elk merk moet vervolgens worden "vertaald", zodat het product, de service, de ontvangst van de klant en de communicatie dezelfde taal hanteren. Dit resulteert in strategieën voor producten en communicatie. Bovendien moeten klanten het gevoel hebben dat de merkbeloften zijn doorgedrongen in elke interactie met de verschillende merken in de Volvo Group. 

Naam: Bengt Köhlin
Organisatie: Volvo Group
Opleiding: Academische graad Master of Science in Business Administration and Economics
Functie: Vice President Brand Management
Plaats: Göteborg, Zweden