Volvo - een voor de hand liggende keuze voor Maggie

Maggie Tsang kon het nauwelijks geloven toen ze hoorde dat de Volvo Group op zoek was naar een service-ontwerper.

Volvo - een voor de hand liggende keuze voor Maggie

"Het laat echt zien dat Volvo toonaangevend is op het gebied van innovatie en technologie", zegt ze. "Ik hoefde geen seconde na te denken of ik op de baan wilde solliciteren."

Maggie Tsang is afgestudeerd als Master of Science in Engineering op het gebied van technisch ontwerp aan de Chalmers University of Technology in Gotenburg, Zweden.

Ze werkt nu ongeveer vier jaar voor de Volvo Group. Ze is begonnen bij technologische ontwikkeling en is onlangs overgestapt naar Connected Solutions.

Toen ze voor het eerst solliciteerde, kende ze de Volvo Group niet, niet door haar studie en ook niet via een van de opleidingen van de Volvo Group.

"Nee, het was echt een buitenkans toen ik de kans kreeg om bij de Volvo Group te gaan werken", onthult ze.

Tsang legt uit hoe blij en enigszins verrast ze was toen ze ontdekte dat de Volvo Group op zoek was naar een service-ontwerper.

"Vier jaar geleden vond je dit soort services vaak in nieuwe, kleinere bedrijven. Maar om te ontdekken dat een groot, gevestigd bedrijf als Volvo hier ook al ver in was, vond ik dat heel interessant," zegt ze.

Wat doet een service-ontwerper?

Volgens Tsang gaat het om het ontwikkelen van services die voldoen aan de behoeften van gebruikers.

"We werken nauw samen met onze klanten of met onze truck- en busbedrijven binnen de Group. Het kunnen buseigenaren zijn die een gebruiksvriendelijke app willen met een ​​goed overzicht van hun vloot of nieuwe services voor transporteurs om het brandstofverbruik effectiever te verminderen. We kiezen voor een holistische benadering en ondersteunen de klant gedurende het hele proces: van het idee via ontwerp en ontwikkeling tot aan de voltooide service," legt ze uit.

Goed inzicht in het bedrijf

Tsang vindt het een voordeel dat ze in haar werk veel contact heeft met de verschillende bedrijven binnen de Group, en met klanten en eindgebruikers. Ze is van mening dat ze zo een goed inzicht krijgt in de activiteiten van zowel de Volvo Group als de klanten.

"Het is erg leuk en het is leerzaam," zegt ze. “Ik heb het gevoel dat ik een verschil maak. Het is onze rol om waarde te leveren aan onze klanten en te begrijpen wat ze echt nodig hebben ook als ze soms geen uitdrukkelijke wensen hebben."

Tsang werkt in een team bij het Innovation Lab van Volvo Group Connected Solutions. Het is een nieuwe divisie die is gecreëerd om nieuwe services en innovaties te ontwikkelen op het gebied van digitalisering en partnerrelaties.

"Ons team bestaat uit ruim 25 mensen met verschillende rollen, zoals softwareontwikkelaars, data-analisten, innovatiebeheerders en service-ontwerpers zoals ik. We leren van elkaar en ondersteunen elkaar”, zegt ze.

Een van de uitdagingen van het werk is de tijd, meent Tsang.

"De ontwikkelingen gaan snel en we moeten bijblijven", legt ze uit. "We moeten leren om anders en sneller te werken. En dat is de rol van het Innovation Lab, want dit geeft ons de mogelijkheid om dit te doen. Het past goed bij mij."

Veel mogelijkheden

Vooruitblikkend ziet Tsang heel veel kansen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en haar carrière. De behoefte aan services binnen de transportsector groeit, vindt ze.

"Het was een vrij onontgonnen gebied maar sinds enkele jaren is het een automatische vereiste van de markten", zegt ze. "Daarom is het zo geweldig dat de Volvo Group hierin een voortrekkersrol speelt en dat het management van de Group benadrukt hoe belangrijk het is dat wij onze services blijven ontwikkelen", besluit ze.

Het is erg leuk en leerzaam. Ik heb het gevoel dat ik een verschil maak.

Zo gaan we om met innovatie

Maak ook kennis met Emelie Ågren, die als industrieel ingenieur werkt aan voertuigen met online verbindingen en geavanceerde technologie.

Ben je geïnteresseerd in een functie in onze teams? Lees meer op onze Carrièrepagina.

Gerelateerd nieuws